Kinepolis is een van de grootste bioscoopketens in Nederland. Met het hoofdkantoor in België is het bedrijf actief in maar liefst acht verschillende landen. Sinds 2016 is Kinepolis Nederland klant van DVTadvies. Dat begon bij diverse brandveiligheidsvraagstukken voor één bioscoop in Utrecht. Intussen verzorgt DVTadvies opdrachten voor diverse bioscopen, zowel bestaand als nieuw. Naar aanleiding van de opdracht om ook legionella-inspecties uit te voeren, spreken we met Hans Oldenburger en Bas van Oosterwijck, beiden National Manager bij Kinepolis. Hoe ervaren zij de samenwerking? En wat zijn de uitdagingen en voordelen van een totale dienstverlening?
Meteen een goed gevoel
“Het contact met DVTadvies voelde direct goed,” herinnert Hans Oldenburger, National Manager Real Estate. “Vanaf de eerste uitnodiging klikte het met onze vaste contactpersoon bij DVT. Al snel werd de eerste offerte opdracht en zo volgden diverse locaties.” DVTadvies heeft intussen voor meerdere Kinepolis-bioscopen de meldingen brandveilig gebruik, BHV-plannen, veiligheidsplattegronden en ontruimingsplattegronden opgemaakt.
“Voor Kinepolis is het natuurlijk heel belangrijk dat deze voldoen aan de vereiste kwaliteit,” legt Hans uit. “Wij willen en moeten onze zaken nou eenmaal goed op orde hebben voor het bevoegd gezag en eventuele calamiteiten. Als je een bioscoop overneemt, moet je goed kijken of bijvoorbeeld de ontruimingsplannen nog wel op orde zijn. De wet- en regelgeving wordt strenger en er wordt ook steeds strenger op gelet. Terecht ook, een bioscoop is nou eenmaal een donkere omgeving, daarbij is veiligheid extra cruciaal.”
Lees verder onder de foto
Hans Oldenburger (foto links) is als National Manager Real Estate bij Kinepolis Nederland verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt op bouwtechnisch gebied. Hij begeleidt het hele traject bij nieuwbouwlocaties. Daarnaast zorgt hij dat het onderhoud wordt uitgevoerd van het bestaande vastgoed.
Hans: “Het klikte vanaf het begin meteen goed met DVTadvies.”
Bas van Oosterwijck (foto rechts) is National Manager Experience. Vertaal dit maar als “Faciliteiten”. Bas is verantwoordelijk voor de gehele facilitaire portefeuille (zowel hard als soft facility management) van alle Nederlandse Kinepolis bioscopen. Hij zet de vervolgstappen nadat Hans Oldenburger een nieuwbouwlocatie opgeleverd heeft. Bas zorgt ervoor dat de gehele facilitaire dienstverlening van een locatie wordt ingericht en onderhouden. Bijna het hele facilitaire pakket is belegd bij externe contractpartners. Hiernaast is hij ad interim preventiemedewerker.
Wat vindt Kinepolis van de uitvoering door DVTadvies?
Hans geeft aan: “Het werk werd goed gedaan, jullie kwamen de afspraken keurig na. Het verliep allemaal vrij soepel. Dat maakt dat ik automatisch tevreden ben over jullie.” Hij komt van oorsprong uit de architectenwereld. “Mooi om nu betrokken te zijn bij een soepele uitvoering en van dichtbij te zien wat er allemaal feitelijk in zo’n gebouw gebeurt.”
“Jullie standaard format is netjes,” vindt Bas van Oosterwijck, National Manager Experience. “Dit voldoet aan de gevraagde NEN-normen en –eisen, het zit gewoon goed in elkaar. Nu jullie de uitvoering hebben gedaan voor diverse bioscopen, krijgen wij hier automatisch ook een soort standaardisatie in qua ‘look and feel’. Dat is super en werkt ook voor ons. Het bevoegd gezag vindt dat ook altijd mooi.”
Het voordeel van één vaste contactpersoon
Bas vindt het ideaal dat het contact met DVTadvies verloopt met één vaste contactpersoon: “We kunnen snel schakelen. De lijnen zijn kort. We weten hem altijd te vinden en hij weet ons te vinden.”
Hans en Bas vinden het contact zelfs zo prettig, dat zij DVTadvies willen meenemen in toekomstige projecten. Ook op het bredere vlak, naast brandveiligheid. Hans: “Een totaalpakket afnemen bij één partij is gewoon handig voor ons. Dat werkt tot nu toe goed.” Bas vult hem aan: “Ja, dat is ideaal, gewoon een single point of contact.”
Onderscheidend vermogen
Verbeterpunten zijn er vast ook? Hans en Bas moeten er even over nadenken. “Niet binnen dat wat jullie nu voor ons doen, dat ziet er allemaal netjes uit. Wij hebben het idee dat jullie extra behulpzaam zijn ten opzichte van andere partijen. Jullie denken echt mee en helpen bij de praktische uitvoering. Jullie leveren wat wij vragen en zorgen bovendien dat het écht geregeld wordt. Of dit nu de melding bij het bevoegd gezag of de gemeente is. En heel fijn is ook dat jullie daadwerkelijk de plattegronden correct ophangen in de bioscopen.”
Is er dan echt niets wat we kunnen verbeteren? “Jawel,” zegt Hans, “jullie zouden beter kunnen communiceren over wat DVTadvies allemaal nog méér doet. We hebben soms praktische vragen waarvan we niet eens wisten dat DVTadvies die ook voor ons kan oplossen. Dat jullie bijvoorbeeld ook adviseren op het gebied van legionella, kwam eigenlijk per toeval ter sprake. Daar mogen jullie dus best agressiever in zijn. Een theatermanager heeft het te druk met de ‘ultimate movie experience’ van onze gasten. Zo’n manager moet je dus ontzorgen. Soms hebben we op bepaalde vlakken al een andere adviseur, maar we vinden een totaalpakket altijd wel prettig. Het is handig als alles bij één partij ligt.”
Volgende fase
In 2022 start DVTadvies met legionella-inspecties bij alle bioscopen van Kinepolis. Hans Oldenburger en Bas van Oosterwijck zien dat met vertrouwen tegemoet: “Wij vinden de samenwerking met DVTadvies prettig, met korte lijnen en snel schakelen. Kort en krachtig.”